CopyCats kansen en bedreigingen
Wie had 5 jaar geleden nog gehoord van Zalando? Dit bedrijf is in zeer korte tijd uitgegroeid tot een miljardenconcern. In de volksmedia wordt Zalando ookwel een CopyCat genoemd. Zonder afkomstig te zijn uit de fashion wereld hebben ze in korte tijd een zeer succesvol marketingconcept gelanceerd.
Hoe is ze dit gelukt?
Wat heeft dit voor gevolgen voor uw branche?
Nieuw soort concurrentie door online media
Er is een nieuw soort concurrentie ofwel inmenging gaande. In de marketingboeken noemen we dit "concurrentie door branchevreemde kanalen". Er zullen meer en meer mediabedrijven zich gaan inmengen met uw business. Online media zoals Google, fora & Social media spelen een steeds belangrijkere rol in de besluitvorming. Een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd op internet marketing of social media kan een enorme marketingpower genereren. Enerzijds manifesteren zij zich als intermediair, anderzijds treden ze zelfs op als handelaar.Praktijkvoorbeelden van nieuwe virtuele marktpartijen:
- * reserveringen via booking.com leiden tot kostenposten voor hotels
- * Binckbank
- * Zalando
Marketingmodel eenvoudig te copiėren
Digitalisering heeft de business een stuk transparanter gemaakt. Er zijn weinig geheime formules meer in de la. De producten, de marketing, de verkoop, de service approach. Alles is te copiėren. Zo gemakkelijk dat ieder willekeurig mediabedrijf in no time een belangrijke speler in de markt kan worden. Dat brengt risico's met zich mee maar ook kansen. Hoe gaat u hiermee om?Persoonlijk adviesInteractieve avondseminar bijwonen